berdien-suzanne.reismee.nl

Bula!!!

Eerst weer een extra toevoeging op ons vorige verhaal. We zijn wat vergeten te vertellen wat we toch nog even met jullie willen delen. Na het cancelen van de Grand Caynon zijn wij doorgereden naar Palm Springs waar we via deberoemde route 66 zijn gereden. Dit was wel leuk om gezien te hebben, maar je kan wel zien dat hij bijna niet meer wordt gebruikt en onderhouden en de eens (waarschijnlijk) levendige dorpjes ( lees: 5 huizen) die je af en toe tegenkomt zijn nu vervallen en verlaten.

Vanaf Lucille en haar man Kevin zijn wij doorgereden naar LAX, het vliegveld van LA. Daar hebben we de auto gedropt en zijn we met een shuttle bus naar ons hostel gebracht. Ons hostel lag aan Venice Beach, wat een hele mooi locatie was. Hier deelden we een kamer met 4 mensen zowel jongens en meiden, in totaal een kamer met 6 bedden. Na aankomst hebben we wat rondgewandeld over de boulevard aan het strand. Wat ons gelijk opviel was dat er heel veel gekke en vieze mensen rondlopen in LA. Die avond zijn we samen met een Duits stel met de bus naar Hollywood Boulevard gegaan. Hier hebben we rondgelopen over 'The walk of fame' en de winkeltjes gezien.

Zondag zijn we op een 'hop of, hop on' oftewel Sightseeing bus gestapt en zijn we door Beverly Hills gereden langs een aantal huizen van beroemdheden. We zijn van de bus afgestapt bij Rodeo Drive, waar de beroemdheden of hun assistenten hun nieuwe kleertjes kopen, allemaal dure winkels. Vandaar zijn we door Hollywood heen gereden en kwamen we langs The Famermarket, dit is een gezellige straat met marktkraampjes en allerlei winkeltjes, eetgelegenheden, terrasjes en een gezellige sfeer. Van deze markt zijn we doorgereden naar Hollywood Boulevard en hebben we daar nog rondgelopen. Hier waren ze druk bezig met het voorbereiden op de uitreiking van de oscars, die zondag 7 maart plaatsvonden. Helaas waren wij al weer weg dan en konden we de celebs niet meer spotten!!! Die avond hebben we wat gechilled in ons hostel met wat jongens en meiden.

Maandag zijn we naar The Universal Studios geweest, waar we een kijkje mochten nemen op verschillende opnamesets van films en series. We hebben onder andere de sets gezien van Desperate Housewives, War of the Worlds, Jurrasic Park etc. Ook zijn we een studio ingegaan waar we allerlei effecten hebben kunnen zien die gebruikt worden bij het maken van een nieuwe film. Hierna zijn we natuurlijk nog in een aantal attracties geweest. 'S Avonds zijn we naar de Santa Monica pier gegaan en hebben daar op de pier rondgelopen. Dinsdag was ons laatste dagje en maakten we ons op voor de vlucht naar Fiji, hier keken we erg naar uit. Amerika was ontzettend mooi, maar nu wilden we wel lekker chillen op Fiji. Om de dag door te komen, hebben we lekker op het strand gewandeld en gezeten samen met een jongen die bij ons voor 1 nachtje op de kamer sliep. Deze jongen woont in Australie, maar praat ook Nederlands. Wat enorm toeval was, was dat deze jongen, die Phillip heet, Berdien haar oom kent..Zijn ouders hebben een huis in Airlie Beach en daar woont haar oom op een boot. Dus dit was wel enorm toevallig en grappig!!!

Op 2 maart zijn we om 21.30 naar Fiji gevlogen, waar we na 11 uur vliegen op 4 maart om 05.15 uur aankwamen, heel gek! Hier hebben we door een vrouw onze week laten boeken in verschillende accommodaties op verschillende eilanden. Hiervoor moesten we nog 4 uur met een boot naar het eiland waar we het eerst zouden verblijven. Dus al met al was het een lange reis. We verbleven de eerste 2 nachten op Safe landing in een bure, een huisje aan het strand. Het is heel erg mooi op Fiji en er is prachtig blauw water. Het was wel een cultuurshock, want het was er erg stil en op het eerste eiland waren weinig mensen. We verbleven nl. maar met 5 andere mensen hier en er waren geen winkels om iets te kopen. Daarnaast is er alleen in de ochtend 2 uur elektriciteit en in de avond 3 uur en drinken we regenwater. Dit is wel een enorme ommekeer dan in tegenstelling tot Amerika. Bula is het woord wat je hier de hele dag hoort en wat hallo betekent of ook welkom, maar je wordt er eigenlijk overal en altijd om wat voor reden dan ook mee doodgegooid. De mensen zijn hier heel gastvrij en aardig en willen het je heel graag naar de zin maken. We hebben met de locals gevolleybald, de Bula dans geleerd en hebben Cava geproefd. Dit is een ‘verdovend' drankje wat van de cavawortel gemaakt wordt en er hoort een heel ritueel bij. Voor- en nadat je het drinkt moet je in je handen klappen en BULA roepen!

Ons 2e verblijf was White Sandy en hier zijn we 1 nacht gebleven. Dit was iets drukker en nog weer mooier dan het eerste resort. Toevallig waren er ontzettend veel Nederlanders toen wij er waren. Ook hier was weer een heel ontvangstcomité wat een lied voor ons zong toen we aankwamen en ook ‘s avonds werd er weer voor ons gedanst en werden er spelletjes gespeeld. We hebben hier vooral lekker in een hangmat gelegen met een boekje. Wat een leven!!! We waren de hele tijd al bang voor enge beesten en hier hadden we dan ook een kakkerlak in onze kamer, die Berdien had gevonden en had laten zitten. Toen we later samen terug kwamen was hij echter al weer weg gelukkig!

Hierna zijn we weer voor 1 nacht naar Kuata gegaan. Hier hebben we gesnorkeld tussen prachtig koraal met nog mooiere vissen en zeesterren!! Ook hebben we hier met haaien gezommen!!!!! Ze waren niet heel groot (ongeveer een meter) maar daarom niet minder indrukwekkend. We werden met een bootje naar een plek midden op zee gebracht en de boottocht zelf was nog enger dan de gedachte om met haaien te zwemmen, want we vlogen alle kanten op en het leek soms net of ie om zou slaan!! Maar het is allemaal goed gegaan en het was fantastisch!! We hadden een gids mee die met een speer vissen ving en hiermee de haaien naar ons toe lokte. We hebben ze ook bijna aan kunnen raken, zo dichtbij waren ze. Andere mensen hebben dit namelijk wel kunnen doen, maar doordat er best veel mensen waren die allemaal op een bultje om ze heen zaten werd de haai ook wat nerveus. De volgende ochtend hoorde Berdien wat trippelen op de vloer en ja hoor, we hadden een krab in onze kamer! Deze heeft zelf weer de weg naar buiten gevonden.

Op naar Bounty Island! Hier sliepen we voor het eerst in Fiji in een dorm aangezien onze laatste 2 eilanden ook de duurste en heet meest luxe waren. Suus heeft zich hier heerlijk laten verwennen met een 2 uur durende behandeling in de spa (manicure, massage en gezichtsbehandeling) voor 35 euries!! Onze volgende bestemming was Beachcomber en ook hier hebben we vooral niks gedaan behalve lezen en chillen. Het was de laatste dagen ook wel ontzettend heet, dus veel puf hadden we niet. Hier vond Suzanne trouwens ( na aandringen van Berdien dat ' er toch echt wat in die tas zat') een muisje in haar tas, wat ons natuurlijk weer de stuipen op het lijf joeg, haha!!

De laatste avond verbleven we op het mainland (Viti Levu) en zijn we meteen naar de Mc Donalds gerend, haha! Aangezien we een week lang bijna bij elke maaltijd rijst kregen! Als we ‘gerend' zeggen bedoelen we gelift! Dit was voor ons beide een nieuwe ervaring, maar werd ons aanbevolen door de locals, dus dikke prima!!

Inmiddels zijn we alweer in Auckland, Nieuw Zeeland waar we donderdag 11/03 zijn aangekomen. We zijn hier naar de bios geweest (Valentine's Day) en hebben vooral een beetje uitgezocht wat we de komende 3 weken in dit mooie land gaan doen en we pikken zondag onze camper op die ons overal heen gaat brengen! Er komen weer nieuw foto's online op onze website!

We vinden het leuk om reacties van jullie te krijgen, dus vooral blijven doen!!

Vinaka!!

annelies

WOW!....klinkt allemaal zo super! Zo blij dat het allemaal erg goed gaat. En alle nieuwe indrukken en belevingen ...ben er zwaar van onder de indruk. Verheug me op de foto's en we leven enorm mee hier vanuit het kille kikkerlandje. IK moet jullie heel veel kusjes en groeten geven van de jongens die het allemaal 'cool' vinden..))..
Fiji is dus echt een eilandengroep om 'bij' te komen? Nou dan kun je nu drie weken jullie Fellowship of the Ring-trip maken...!!!....Hup Frodo en Sam....!!!
Heel veel liefs
mam

Jenny

Hoi wereldreizigers!

Wat weer een superverhaal! Bij Californie kan ik me iets voorstellen...bij de Fiji-eilanden niets, maar door jullie verhaal lijkt het me een wereldervaring! Hopelijk zijn jullie voldoende uitgerust om het grote avontuur in Nieuw Zeeland tegemoet te gaan! Ik kan niet wachten op de foto's en op jullie nieuwe verhaal vanuit het verre NZ!
Be carefull daar en lots of fun!!!

Liefs , Jenny

Caro

Hey lieve meiden,
Klinkt echt super daar!!!! Wauw, wat maken jullie een hoop mee. Geniet er maar lekker van.
Dikke knuffel vanuit Grunnen!!
x Caro & ook van Rene!

sander wilbrink

Vet cool! Ik wil ook naar Fuji!

Marjon

Toppers!!!! Wat leuk om weer zo'n lang verhaal te lezen! Wat maken jullie veel mee zeg! Ik moet ook enorm lachen om sommige acties en kan me helemaal voorstellen hoe jij reageert dan zussie haha. Ik mis jullie wel hoor! Maar ben blij dat alles zo goed gaat en dat jullie zoveel leuke dingen zien en meemaken.
Op naar het volgende avontuur! En foto's!!

Dikke kus Marjon

linda N

lieverds,

wat een mooi verhaal. ik hou elk verhaal bij hor. vind het echt leuk om te weten wat jullie allemaal doen en mee maken natuurlijk;) ghihihiih
en jullie verhalen zijn ZO grappig..haha
heel veel plezier verder en geniet ervan he;)

xxxxxxxxxx

Stephanie

Hey dames,

Wat weer super leuke verhalen en ervaringen!!!! Echt super leuk om al jullie belevenissen te volgen. Ik lig hier soms helemaal in de deuk achter de computer, omdat ik gewoon een beeld kan vormen bij sommige reacties, whaha. Lieverdjes heel veel plezier en blijf er van genieten!!!!
Dikke kus stephanie

richard

Klinkt Super!!!!!!!!

Nina

He Meiden, wat een avonturen zeg, geweldig!! G
Geniet er nog maar lekker van..
Dikke kus uit het koude Grunnn

AJ

Hey meiden,

Wat een geweldig verhaal! Zo te lezen gaat alles goed en maken jullie veel leuke dingen mee :D Wat een mooie foto's ook. Heel veel plezier in Nieuw-Zeeland met de camper en voorzichtig rijden he hahah...

Enjoy and be carefull...

Dikke kus AJ

Carla

Jeetje, wat een mooie verhalen en wat komen jullie op veel mooie plekjes. Hebben jullie geld over ofzo:P?
Heel veel plezier en geniet ervan!

Groetjes Carla

Ina

He meiden,

Wat een leuke reisverhalen. Je ziet Berdien je wordt helemaal in beslag genomen en komt tijd te kort. Fidji lijkt me prachtig en ik ben jaloers op dat haaien zien!
Heel veel plezier met z'n tweetjes.

Mariska

Jaloers!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!