berdien-suzanne.reismee.nl

Australie part 2

G'day mates!!

Hier weer een nieuwe en tevens onze laatste update van onze reis door Australie!

Op vrijdag 22 april zijn we van Cairns naar Darwin gevlogen. Vanuit het hostel gingen we met de taxi naar het vliegveld en we hadden best honger dus vroegen we aan de taxichauffeur of er ook een Mac Donalds op het vliegveld zat. Helaas was dit maar een heel klein vliegveld waar geen restaurants zaten. Deze beste man bood ons aan om met de taxi door de mac drive te gaan wat ons dan 2 dollar meer zou kosten. Wij dachten: 'huh, kan dat?' maar het schijnt hier heel normaal te zijn, dus wij met de taxi er door heen wat echt vet lachen was!! We hebben dus nog even lekker onze buikjes vol gegeten in de taxi en zijn daarna op het vliegtuig gestapt.

We kwamen pas 's avonds aan in Darwin en hebben nog even bij het hostel wat gedronken en zijn toen niet te laat ons bed ingedoken. Aangezien we maar 2 dagen in Darwin hadden wilden we een tour gaan doen voor een dag, maar dit hebben we maar gelaten om de prijs en ook omdat we ook wel toe waren aan een beetje chillen! Het was echt knetterheet in Darwin (33 graden) en we hebben daarom lekker van de zon genoten en gezwommen. We hebben 1 dag bij een buitenzwembad gelegen met een wavepool waar je op bandjes kon drijven en met boogyboards op de golven kon surfen. 's Avonds zijn we naar de bioscoop geweest en hebben daar de film 'Book of Eli' gezien wat erg leuk was.

De volgende dag lekker uitgeslapen en bij het zwembad bij ons hostel gelegen. Het was erg druk in Darwin vanwege Anzac day. Dit is een herdenkingsdag voor de Australische en Nieuw-Zeelandse soldaten die hebben gevochten in de eerste wereldoorlog. Allemaal erg leuk en gezellig maar de soldaten en de mariniers gingen allemaal met elkaar op de vuist, dit schijnt echter elk jaar zo te gaan!

Maandagochtend moesten we al vroeg opstaan (lees 5.45 am) om onze vlucht te halen naar Alice Springs. Bij aankomst in ons hostel in Darwin moesten we een keydeposit betalen van 10 dollar per persoon, wat wij natuurlijk netjes hadden gedaan. Echter raakte Suzanne deze sleutel kwijt en had dus geen recht meer op haar keydeposit. Bij het uitchecken vertelden we dat de sleutel weg/gestolen was, maar het was nog vroeg en deze jongen achter de balie begreep er niet zoveel van. Onze taxi stond al te wachten en Suzanne dacht dat het gewoon klaar was zo en liep alvast naar buiten. Toen riep hij haar achterna dat ze nog 10 dollar keydeposit terug kreeg (terwijl ze geen sleutel had ingeleverd, apart) en Suzanne dacht PRIMA, incasseren die handel! Toen we eenmaal in de taxi zaten en deze wilde wegrijden kwam deze beste man weer naar buiten gerend om te vragen waar die sleutel was....? Waarop Suzanne tegen de taxichauffeur schreeuwde: 'GO GO GO GO!!!!!!!!' waarop zei verwachtte dat de taxichauffeur net als in de films met GIERENDE banden weg zou scheuren! Maar nee hoor.. deze chauffeur reed gewoon weer naar achteren..potverdorie!! Deze man had de moralen hoog in het vaandel staan dus Suzanne moest de receptionist wel te woord staan en zei dat ze hem al had gegeven, terwijl we daarvoor al hadden gezegd dat die gestolen was...maar goed! Toen hij zei dat hij hem niet had en Suzanne lekker paniekerig ging doen, omdat we haast hadden, ( dit was natuurlijk een trucje) zei de jongen dat het wel goed was, YES vet blij met onze 10 dollar!! Toen op het vliegtuig gestapt naar Alice Springs.

Hier hadden we de hele dag om een beetje rond te hangen. Wel moesten we onze tour naar Kings Canyon, Kata Tjuta National Park en Uluru bevestigen die we de volgende dag gingen doen. We hebben hier wat boodschapjes gedaan, waaronder 3 liter water die we nodig zouden hebben voor onze hikingtocht door/naar Kings Canyon. Het viel ons op dat er in Alice Springs heel veel Aboriginals zijn die overal rondzwerven en enorm stinken. Onze gids van de Rock tour vertelde ons later dat dit komt doordat zij vinden dat water om te drinken is en niet om mee te wassen. Het was over het algemeen best wel tuig omdat die mensen niet gewild zijn in hun eigen dorp of stam en daarom naar Alice Springs gaan.

Dinsdag begon onze rocktour en moesten we om 6.00 am paraat staan. Deze dag gingen we naar Kings Canyon en hebben hier een 3 uur durende wandeling gemaakt wat enorm mooi en gaaf was! Ondanks dat we midden in de woestijn zaten, was hier wel een waterbron waar we even een frisse duik konden nemen aangezien het wel aan de warme kant was! Hierna moesten we hout zoeken langs de weg om 's avonds het kampvuur mee te maken en om te kunnen koken. Na genoeg hout bij elkaar gezocht te hebben en drank te hebben ingeslagen zijn we naar ons eerste kamp gereden waar we de nacht gingen doorbrengen. Bij kamp moet je je niet te veel voorstellen aangezien dit gewoon een plek was met een wc (gat in de grond), een klein afdakje en een plek om een kampvuur te maken waar we ook op moesten koken. We hebben snel al het hout van de trailer afgehaald, onze swags (grote zak met een mat erin) en slaapzakken ( die doe je in de swags) uitgerold om het kampvuur heen en het avondeten gemaakt. Hierna konden we gezellig met de groep rond het kampvuur eten en genieten van onze flesjes cider!! Hierna moesten we onze eerste nacht gaan slapen in onze swags, gewoon op de grond ronddom het kampvuur, midden in de wildernis en onder de sterrenhemel. Best een ervaring!

De volgende dag werden we om 5.30am wakker gemaakt door onze gids Sam met een kampvuurtje. Helaas mochten we hier niet lang van genieten, want we hadden weer een vol programma dus snel onze slaapzakken en swags oprollen en in de trailer gooien, kleren aantrekken (naja die hadden we aangehouden aangezien het 's avonds wel koud was) en onbijt nemen en wegwezen! We gingen eerst naar Kata Tjuta. Hier hebben we gewandeld en onze gids heeft ons van alles uitgelegd over het leven van de aboriginals, de cultuur en waar ze allemaal in geloven en welke verhalen daar achter zitten. Dit was erg interessant. Daarna zijn we naar het Aboriginal Cultural Centre geweest waar we veel verhalen konden lezen, voorwerpen die ze gebruikten konden zien en er was een boek met allemaal brieven waarin mensen hun spijt betuigen voor het meenemen van een stukje steen/rots. Het schijnt dat het meenemen van een stukje steen ongeluk brengt en dat je dit dus nooit moet doen. In deze brieven stonden allemaal spijtbetuigingen en verontschuldigingen. Deze mensen hadden zelfs de stukjes steen/rots mee teruggestuurd met de vraag of ze dit wel terug wilde brengen naar de plek waar het hoort. Deze verhalen waren erg indrukwekkend en we hebben daarom ook maar geen stukje steen meegenomen!

Hierna hebben we weer een wandeling gemaakt bij Uluru wat de Mala walk heet. Hier heeft onze gids ons nog meer verhalen verteld over de cultuur van de aboriginals en ons rotsschilderingen laten zien. Wat heel bijzonder was, is dat er speciale plekken zijn die of mens business of womens business zijn en hier mag het andere geslacht niet komen en niet naar kijken. Voor de toeristen is het geen probleem maar de aboriginals doen het nog steeds zo en hier mochten echter geen foto's van gemaakt worden. Een voorbeeld van womens business is een plek bij Uluru waar de vrouwen vroeg heen gingen om hun kinderen te baren. Hierna zijn we naar een plekje gereden waar we goed uitzicht hadden op Uluru en hebben daar de zonsondergang gezien onder het genot van een heerlijk diner die onze gids dit keer helemaal alleen had klaargemaakt en onze drankjes. Het was echt prachtig om te zien hoe de kleur van Uluru steeds veranderd. We zagen de zonsondergang en de volle maan tegelijkertijd, echt supermooi!!!

Daarna sliepen we op een campground waar ze gewoon douchjes en toiletten hadden, jippiee!!!! Hier een douchje genomen en daarna lekker gesmikkeld van onze marshmallows..mmm! Toen alweer voor de laatse nacht in onze swags geslopen en vroeg gaan slapen want we waren toch best kapot van het vroege opstaan en het vele wandelen. De volgende dag gingen we de zonsopgang bekijken op de zelfde plek als de zonsondergang wat betekende dat we weer om 5.30 am uit onze swags werden getrommeld. We hadden weer 25 min de tijd om alles op te ruimen, snel onze tandjes te poetsen en kleren aan te doen en daar gingen we weer!! Op deze plek hebben we lekker ontbijt gehad waar we nu iets langer over konden doen en genoten van de zonsopgang. Na genoeg plaatjes te hebben geschoten zijn we gedropt bij Uluru waar we met de groep de Base walk gingen doen. Deze wandeling ging helemaal om Uluru heen en was ongeveer 8.4 km, maar gelukkig helemaal vlak en geen dikke bergen! Dit was een mooie en heerlijke wandeling want het was nog vroeg en dus nog niet zo heet.

Hierna zijn we weer in ons busje gestapt ..helaas alweer voor de terugweg naar Alice Springs. Onderweg hebben we een stop gemaakt voor onze lunch, waar we zogenaamd onze eigen Subway broodje hebben gemaakt (wraps met van alles en nog wat). Op de terugweg hadden we nog een laatste activiteit en dat was op een kameel rijden!! Hier hebben we een klein ritje gemaakt op een kameel die op de heen weg liep en de terugweg ging rennen. Het was erg grappig om mee te maken want Berdien had dit nog nooit gedaan en Suzanne al wel in Marokko. Wij hadden natuurlijk weer een luie kameel die er een hele poos over deed om te gaan zitten zodat wij er af konden gaan. Tijdens onze bustocht door de woestijn hebben we ook kamelen gezien die gewoon in het wild rondlopen. Na dit ritje zijn we doorgereden en waren we rond 4.00 pm weer terug in Alice Springs en was deze SUPER, LEUKE, GEZELLIGE EN GAVE tour weer ten einde!! Het was echt super gaaf om in de outback te zijn en een hele ervaring om te slapen in een swag. 's Avonds zijn we uiteten geweest met de groep ter afsluiting. Hier hebben we camel pie gegeten wat best te eten was. Na het etentje zijn we met de hele groep uitgeweest en hebben we een erg leuke avond gehad en lekker gedanst. We hadden een enorm leuke groep en konden het goed met elkaar vinden.

Al met al hadden we weer een kort nachtje want de volgende dag (vrijdag queensday) vlogen we door naar Adelaide waar een MEGA grote camper op ons stond te wachten. Deze hebben we geregeld via internet en was een relocation camper, dit zijn campers die van de ene bestemming naar de andere bestemming gebracht moeten worden voor een klein prijsje. Dit klonk ons natuurlijk goed in de oren want we moesten inmiddels wel een beetje zuinig aan doen, want Australie is RETE DUUR!!! Normaal kost deze camper 400 dollar per dag (280 euro), echt een belachelijke prijs trouwens, en wij hadden hem voor 25 dollar per dag! We wisten van te voren dat het een 4 persoons camper zou zijn, maar eenmaal aangekomen bij het bedrijf van Apollo, kregen we een doodschrik! Het was echt een mega grote camper ( lees: 7m lang, 2 m breed en 3,5 m hoog) met 2 tweepersoonsbedden waarvan de 1 elektrisch was en omhoog en naar beneden kon, een tv, een douche, een microwave, 2 zitjes met tafel, airconditioning, een handvat aan de buitenkant in de vorm van glazen buis met belletjes erin en die geeft licht in het donker en hij reed ook nog!! haha...Helaas hadden we dit monster maar voor 2 dagen en hebben we niet veel van al deze luxe faciliteiten gebruikt, maar wat een LUXE en wij noemen ons zelf Backpackers????!!! Iedereen zat ons aan te staren toen wij, '2 blonde kleine meisjes', in een mega grote camper voorbij kwamen sjeesen. De eerste nacht hebben we op een camping gestaan maar hier kwamen we erg laat aan, waardoor de eigenaresse een beetje chagrijning was en zich afvroeg of er niet toevallig 6 personen in de camper zaten ipv 2 personen, omdat er natuurlijk sowieso altijd wel 4 personen in zitten. Suzanne heeft nog aangeboden of ze even wilde checken, maar dit hoefde niet. Hier lekker vroeg gaan slapen, want we waren erg moe van deze drukke week en het vroege opstaan.

De volgende dag vroeg vertrokken want we hadden nog heul veul km's te gaan!! Deze dag hebben we de hele dag in de camper gezeten en niks anders gedaan dan rijden, rijden en nog eens rijden, maar het is ons (vooral Suzanne, want die heeft alles gereden omdat Berdien niet durfde) gelukt en al met al zijn we beland op The Great Ocean Road!!! De volgende dag zijn we vroeg vertrokken vanuit Port Cambell en zijn we eerst naar de 12 apostels geweest, inmiddels zijn er nog maar 8 van over maar ondanks dat was het erg mooi om te zien! Hier wat plaatjes geschoten en toen doorgereden met af en toe een aantal stops om plaatjes te schieten. Onderweg kwamen we een bord tegen dat we rekening moesten houden met wilde koala's, dus wij natuurlijk steeds checken of we een wilde koala's konden spotten en JAWEL we hebben er 1 gezien! Deze had ons snel in het vizier en klom dan ook redelijk snel weg hoog in de boom! Maar we hebben er 1 gezien!! Uiteindelijk moesten we om 4.00 pm onze camper terugbrengen en we waren keurig netjes op tijd! Helaas moesten we toen alweer afscheid nemen van dit luxe REUSachtige apparaat...Hierna zijn we naar het centrum van Melbourne gegaan en een hostel opzocht. We hebben in Melbourne vooral lekker rondgeslenterd en genoten van de stad. We hebben de Queen Victoria Market bezocht, dit is een markt met wel 1000 kraampjes met van alles en nog wat! Hier heeft Suzanne een didgeridoo gekocht, supermooi ding en een koopie! Wat erg leuk was, was dat we hier met verschillende mensen hebben afgesproken. Maandagavond hebben we met Clinton, een vriend van Suzanne, een hapje gegeten. Woensdag werden we door Phillip, een jongen die we in LA hebben leren kennen en die ook heel toevallig Berdien haar oom Alderd kende, uitgenodigd voor een roadtrip. Hij heeft ons de hele dag mee genomen naar leuke en mooie plekjes, zoals naar een national park waar we een heel mooi uitzicht hadden over Melbourne en Phillip Island waar we pinquins wilden spotten maar helaas niet hebben gezien. 's Avonds zijn we nog even gezellig met elkaar uiteten geweest.

Donderdag hebben we geluncht met Elaine die hier toevallig stage loopt en tijdelijk in Melbourne woont. Het was zo grappig om al deze mensen hier te ontmoeten! Helaas waren onze dagen in Melbourne al weer voorbij en zijn we weer naar Sydney gevlogen om nog een klein weekje bij Berdien haar familie te verblijven. Hier konden we lekker een beetje relaxen in hun huis en dat was wel even lekker na al die hostels. We hebben een gezellig avondje gehad met Adrian en zijn vrienden en hebben eerst bij ons thuis drinkspelletjes gespeeld, nou dat ging er natuurlijk weer ruig aan toe, waardoor Berdien al weer aardig teut was! Daarna naar Kings Cross gegaan om te stappen, waar Suzanne er achter kwam dat ze haar paspoort was vergeten POTJANDORIE, want je hebt hier overal je paspoort nodig anders kom je nergens in. Al met al hebben we even wat rondgelopen en Kings Cross gecheckt en zijn we toch nog 1 club binnengekomen..Eerst is Suzanne naar binnen gegaan met Adrian en een vriend en heeft Berdien haar paspoort getoond , daarna heeft Adrian Berdien haar paspoort weer mee naar buiten genomen en kon Berdien naar binnen... jaja dat bewijst wel weer hoe oplettend ze hier zijn! haha... Deze club was nog aardig leeg en we hadden daarom besloten om maar naar Manly te gaan om daar onze avond verder voort te zetten. Hier hebben we nog lekker gedanst en drankjes gedronken. De volgende dag beetje uitgebrakt en nog een rugbywedstrijd gekeken.

Na het weekend hadden we nog 3 daagjes over om dingen te ondernemen. We zijn dan ook weer naar Sydney gegaan om opnieuw te genieten van het Opera house, The Harbour bridge, the Botanical gardens en Darling harbour. Hier weer nieuwe plaatjes geschoten aangezien we die kwijt waren geraakt. Dinsdag werd het nog een mooie dag en zijn we naar Bondi Beach geweest, een heerlijk strand waar we lekker hebben gelegen en de lonely planet van Zuid-Oost Azie hebben doorgespit. Op onze laatste dag in Australie kregen we een cadeautje van Berdien haar tante en mochten we een tour uitzoeken die we nog graag wilden gaan doen. Wij waren het er gelijk over eens dat we naar The Blue Mountains zouden gaan. Ons laatste dagje zijn we dan ook met een bus al vroeg vertrokken om naar The Blue Mountains te gaan. Eerst gingen we naar een wildlifepark, inmiddels hebben we al wel 1000 koala's en kangeroes gezien, maar het blijft toch altijd leuk om die beestje te aaien en te voeren!! Hierna hebben we geluncht en gingen we naar het scenic park. Hier zijn we in de skyway, cableway en het steilste treintje ter wereld geweest die allen een heel mooi uizicht gaven op The 3 Sisters en The Blue Mountains, het was erg mooi om te zien!! We hebben daarna nog een wandeling gemaakt naar The Wentworth Waterfalls en daarna gingen we per boot terug naar Sydney. Eenmaal thuis aangekomen, had Berdien haar neefje een enorm lekker afscheidsdiner gemaakt en hebben we gezellig met Berdien haar familie gegeten. Daarna afscheid genomen van Berdien haar nicht en haar vriend en lekker vroeg gaan slapen, want JIPPIEE we gaan naar Thailand!!!

Donderdagwas het ons laatste dagje enhebben we onze spulletjesingepakt en ons klaargemaakt voor ons vertrek naar Thailand waar we onzettend veel zin in hebben!!! Vanwege de rellen in Bangkokzijn we genoodzaakt om toch plannen te maken voor ons verblijf. Wat erg toevallig is, is dat Suzanne haar vader, Graeme op dezelfde dag naar Bangkok vliegt als wij om een weekje te gaan golfen in een plaatsje wat Pattaya heet. Aangezien het natuurlijk ontzettend leuk zou zijn als Suzanne haar vader weer kon zien en Berdien hem voor het eerst kon gaan ontmoeten, hebben we besloten gelijk weg te gaan uit Bangkok en naar Pattaya te gaan om daar 3 daagjes in hetzelfde hotel te vertoeven als Greame. Tevens ligt dit plaatsje dicht bij de grens van Cambodja en hebben wij besloten om eerst naar Cambodja te gaan, dan Vietnam onveilig te maken en dan terug te keren naar Thailand om daar de eilanden en het noorden te doen. Hopelijk nemen de rellen af in Bangkok tegen de tijd dat wij terug Thailand in gaan,zodat wij ook nog heerlijk onze laatste dagen kunnen vertoeven in Bangkok!! We hebben maar 6 weken, onze laatste weken alweer ;-( ,dus hopelijk hebben we genoeg tijd om deze plannen te kunnen realiseren. Nou, jullie zijn weer helemaal op de hoogte van onze plannen en wij gaan heerlijk genieten van onze laatste weken alweer!

Donderdag zijn wijom 17 uur (9.00 NL tijd) naar Bangkok gevlogenwat ongeveer 9 uur en een kwartier vliegen was. Nu zijn we in ons hotel wat best luxe is, dus daar gaan we even lekker 3 dagen van genieten en dan gaat ons echte avontuur weer van start. Vannacht hebben we al zo gelachen om alles wat voorbij gescheurd kwam, scooters met 3 mensen erop, tuk tuks die zo wat op complete winkels lijken, honden die overal rond rennen..kortom dit wordt een hele shock!!!

Er staan nieuwe foto's op onze website:

Voor degenen die het nog niet wisten, onze terugvlucht is geboekt op zondag 27 juni en wij zullen om 10 uur 's ochtends landen op Schiphol! Dus voor de degenen die ons heel erg hebben gemist, noteer deze dag in je agenda en reserveer een plekje in het ontvangstcomite!!!!!!!!

Laughing

Voor nu een hele dikke kus vanuit Australie!!!!!

Berdien en Suzanne

AJ

Wat weer een mooi verhaal :D echt super! Ik kan mer er helemaal een voorstelling bij maken. Lekker genieten van de 3 dagen luxe en voor daarna heel veel plezier en pas goed op jullie zelf!

Dikke kus

lucie

mooi dat jullie het leuk hebben daar. dat heeft mijn moeder verzonnen. en hier is het brrrrrrrrr.groetjes Lucie

Alie

Moi meissies,

Op dit moment zijn jullie in Cambodja en gaan verder naar Vietnam.
Wees voorzichtig met alles wat je doet.
Geniet van de laatste weken en als het te gevaarlijk wordt KOM TERUG!!!

Groetjes en een dikke kus,
mam