berdien-suzanne.reismee.nl

South East Asia part 1

Kus uit het hete Zuid-Oost Azie!!

Donderdag 13 mei zijn we vanaf Sydney naar Bangkok gevlogen waar we rond middernacht zijn aangekomen. Aangezien er van alles gaande was in Bangkok, wat nou niet bepaald gezellig was, zijn we gelijk met een taxi naar de plaats Pattaya gegaan. Suzanne haar vader Greame vloog op dezelfde dag als wij naar Bangkok en verbleef een week in Pattaya om daar met een vriend te gaan golfen. Het was natuurlijk super leuk dat Suzanne haar vader weer kon zien en voor Berdien was het ontzettend leuk om hem een keer te ontmoeten. Hier hebben we dan ook heerlijk 3 nachtjes in een super mooi hotel gechilld en hebben zij ons mee uit genomen om de stad te verkennen. Pattaya staat bekend om het sextoerisme en was nou niet bepaald de ideale plek voor ons, aangezien hier allemaal vieze oude mannetjes komen om jonge Thaise meiden te ontmoeten om hier een leuke tijd mee te hebben...;-) We hebben de eerste dag een beetje rondgelopen en ohh wat was het heet!!! Heel lang hebben we dan ook niet rondgelopen en zijn lekker bij het zwembad gaan liggen. Hier keken we onze ogen uit..overal waar je keek lagen oude mannen met een Thaise meid aan hun zijde en goede gesprekken met deze meiden waren nou niet echt makkelijk te voeren, aangezien hun Engels niet al te best is. Vandaar dat deze mannen met allerlei gebaren probeerden nog enig contact te maken. We hebben enige tijd dit tafereel bekeken en concludeerden toen dat het toch echt een vieze bende is wat hier gaande was. Terwijl we uitvoerig besproken met elkaar wat we allemaal zagen en wat we hier van vonden, lag er natuurlijk weer toevallig een Nederlandse jongen naast ons die waarschijnlijk van alles wel had gehoord. Ook hij had een Thaise meid geregeld en wij waren toch echt wel benieuwd naar van alles dus hebben we hem bestookt met vragen. Het grappige was dat deze jongen (30 en de enige jonge jongen) heel open was en ons alles vertelden wat we vroegen waar we uiteraard erg om moesten lachen. 's Avonds hebben Graeme en Siegfried ons mee uit eten genomen naar een restaurant met Thaise muziek en dans.

De volgende dag hebben we ons lekker laten verwennen met eerst roomservice op de kamer en later op de dag met een heerlijke 1 uur durende oliemassage. Het was echt heerlijk maar de Thaise vrouwen hebben aardig wat kracht in hun handen! 's Avonds zijn we naar een restaurant gegaan wat 'Cabbages en Condoms' heet, dit was een heel mooie restaurant waar we voor we bij het restaurant kwamen eerst door een mooie tuin moesten lopen met allerlei grappige bordjes. Hier door heen te zijn gelopen kwamen we bij een mooi restaurant aan zee en hier hebben we heerlijk gegeten. Bij de ingang van het restaurant stond een soort kerstman en vrouw die helemaal bekleed waren met verschillende kleuren condooms en zijn gesp van zijn riem was bekleed met de pil..hahah dit was echt te grappig! Na het verlaten van het restaurant konden we nog een condoom meenemen ( net zo iets als dat je een pepermuntje neemt uit een pot) die verpakt was in een mooi roze papiertje en deze hebben wij natuurlijk niet laten liggen.

Hierna zijn we naar de beruchte straat gegaan in Pattaya, 'Walking street'. Deze straat is na 7 uur 's avonds afgesloten voor verkeer en deze straat zit vol met Go Go bars waar allerlei Thaise vrouwen dansen op tafels. Hier schijnen de mannen ook de vrouwtjes op te pikken en wij waren natuurlijk heel erg benieuwd naar zo'n bar en hoe het er daar aan toe gaat. Toen we bij 1 naar binnen wilden gaan, ging Suzanne de verkeerde entree naar binnen waar overigens de deur een gordijn was. Suzanne schoof het gordijn op zij en we schrokken ons dood!! we zagen wel 25 vrouwen die poedeltjenaakt op tafels lagen en we dan ook echt ALLES maar dan ook echt ALLES konden zien van hun lichaam. Suzanne schoof van schrik snel het gordijn weer dicht en kreeg door dat dit niet de juiste ingang was..haha! We moesten bij de deur ernaast zijn en dachten dat het daar een stuk netter aan toen zou gaan...maar nee hoor...hier stonden allemaal meiden te dansen in hun pikante lingerie en kousen en sommige van de meiden waren helemaal naakt. Zodra we binnen kwamen stormden er gelijk een paar op ons af en we hadden echt dik lol en hebben dan ook eventjes met de meiden die midden op het podium aan het dansen waren meegedanst. In het begin ging het er nog wel netjes aan toe, maar na een tijdje werden de lichten gedimd en gebeurde er van alles waar we maar niet over in detail zouden treden, maar waar jullie vast wel iets bij voor kunnen stellen als we in een plek waren waar het allemaal om sex draait.... en dat regelrecht voor onze neus!!!! Uiteindelijk hebben we het maar voor gezien gehouden, maar we hebben onze ogen uitgekeken en ontzettend vel lol gehad. Deze meiden zijn overigens ontzettend aardig en vonden het ontzettend leuk dat we met ze gingen praten en dansen.

Na deze shockerende avond zijn we maar snel ons bed ingedoken om de volgende dag al vroeg de bus te nemen naar Siem Reap in Cambodja. Hiervoor moesten we de hele dag in de bus en de grens over tussen Thailand en Cambodja wat prima verliep, alleen zijn we dik afgezet wat onze visa voor Cambodja betreft. We wisten natuurlijk nog van niks over hoe alles hier eraan toe gaat dus lieten wij ons natuurlijk mee slepen door een travelagent, waarna we bij de grens hoorden dat we het visa veel goedkoper hadden kunnen krijgen. Dit was gelijk een les voor de volgende keer. We moesten beiden heel erg wennen aan alles hier en hadden toch beiden wel een cultuurshock. We waren in allerlei Westerse landen geweest en dit was echt compleet anders!! Chaos in het verkeer, er gelden nl helemaal geen regels en iedereen toetert de hele dag door om aan te geven dat ze eraan komen, allemaal tuktukjes, scooters met wel 4 of 5 mensen erop, allerlei stalletjes met voedsel die de locals op straat verkopen, bedelende kindjes die dag en nacht bij pad lopen en oohh wat een hitte!!! Het is hier ongeveer 40 graden met een enorme luchtvochtigheid. In Siem Reap zijn we naar de tempels van Angkor geweest en hier hebben we Angkor Wat, Bayon en Ta Prohm bezichtigd. Deze tempels zijn bijna een millenium oud en heel indrukwekkend. Angkor Wat is het hart van de tempels en hier zijn we de dag ook begonnen.

Om de zonsopgang te kunnen zien bij Angkor Wat moesten we vroeg opstaan want om 5 uur 's ochtends werden we opgehaald door onze tuktukchauffeur, zodat we op tijd bij Angkor Wat waren. Hier zat het dan ook al vol met mensen waarvan sommige om half 6 's ochtends gewoon al aan de bier zaten! Hierna zijn we met onze prive tuktukje naar Bayon gereden waarbij we onderweg allemaal aapjes zagen langs de kant die totaal niet bang waren voor ons. Bayon is ook een erg bekende tempel, aangezien er honderden gezichten uit de stenen zijn gehakt. Ta Prohm is helemaal verstrengeld met bomen die in en over de tempel zijn gegroeid. Hier is ook 1 van de Tomb Raider films opgenomen, dus wij hebben ook even een foto met Lara Croft pose genomen! Na deze tempels te hebben bezichtigd hebben we een ritje op een olifant gemaakt rond Bayon. Dit was weer een leuke ervaring, want het schommelde best wel een beetje maar als je er eenmaal op zit ben je daar zo aangewend. Om 13.30 was het al bloedje heet en aangezien we zo vroeg waren begonnen, hadden we wel genoeg tempels gezien en zijn we terug gegaan naar ons Guesthouse. Hier hebben we dan ook maar even een middagdutje gedaan.

De volgende dag zijn we gelijk doorgereden met de bus naar Phnom Penh waar we 2 nachten zijn verbleven. Hier zijn we naar The killingsfields geweest wat onzettend indrukwekkend was. Het is echt ongelooflijk verdrietig wat hier heeft plaatsgevonden. Bij aankomst bij the killingfields loop je regelrecht af op een soort tempel die helemaal vol ligt met schedels en kledingstukken van de mensen die hier vermoord zijn. Daarna hebben we rondgelopen langs alle massagraven waar mensen die niet in het regime van Pol Pot pasten of geloofden werden vermoord en begraven. In sommige graven lagen wel 400 slachtoffers. Er stond ook een boom die gebruikt werd om kinderen tegen dood te slaan. Echt verschrikkelijk hoe deze mensen aan hun einde zijn gekomen. Hierna zijn we nog naar S21 geweest. Dit was vroeger een school, maar is tijdens de Kmer Rouge tijd omgebouwd tot gevangenis waar de gevangenen werden opgesloten en gemarteld.

Hierna zijn we terug gegaan naar de stad waar we onze visa voor Vietnam moesten regelen. Vanuit Phnom Penh zijn we met de bus naar Ho chi Min city (Saigon) gereden wat weer dik 6/7 uur in de bus was. Hier hebben we 2 jongens ontmoet in de bus waar we 's avonds een hapje mee hebben gegeten. De volgende dag hebben we de stad verkend en zijn we naar een markt geweest. De laatste dag in Saigon zijn we naar de Cu Chi tunnels geweest die de Vietcong gebruikten om de Amerikanen te slim af te zijn tijdens de oorlog. Hier zijn we door een tunnel gekropen van 100 meter lang om te ervaren hoe het was voor Vietcong om hierin te leven. Deze tunnel is voor de toeristen 2x zo groot gemaakt, maar wij vonden het nog steeds mega smal. Berdien had het er op den duur wel moeilijk mee en kreeg een paniekerig gevoel en begon ontzettend te zweten, maar heeft het wel gehaald en het was een hele ervaring. Het was erg interessant en echt ongelooflijk hoe de Vietcong hierin hebben geleefd. Ze hadden een tunnelstelsel van 3 lagen, laag 1 was 3 meter onder de grond, laag 2 was 6 meter onder de grond en laag 3 was 8 meter onder de grond. Verder hebben we gezien welke voorwerpen en technieken ze gebruikten om de Amerikanen te slim af te zijn.

Na deze indrukwekkende dag moesten we ons voorbereiden op onze eerste rit met een nachtbus naar Nha Trang, een plek aan de kust van Vietnam. We hadden namelijk een open bus ticket gekocht waarmee we vanaf Saigon helemaal naar het noorden kunnen naar de hoofdstad Hanoi met 3 verschillende stops, Nha Trang, Hoi An en Hue. We vertrokken om 8 uur 's avonds en zouden om 6 uur 's ochtends aankomen, wat al met al half 8 in de ochtend werd. Deze bus heeft bedden, maar dit zijn eigenlijk gewoon lange stoelen die redelijk smal en plat zijn maar niet echt comfortabel zijn. Je hebt beneden en boven bedden net als een stapelbed. We hebben natuurlijk echt geen oog dicht gedaan en dit was dan ook niet echt de meest fantastische rit! We schommelden echt alle kanten op en vlogen zowat uit onze stoel/bed als de bus door een kuil reed of over een hobbel ging. Eenmaal aangekomen in Nha Trang waren we dan ook compleet geradbraakt en hebben eerst heerlijk onze oogjes dicht gedaan en hebben daarna nog even de stad en het strand verkend. Helaas hebben we nog 3 ritten met de nachtbus in het vooruitzicht, aangezien dit het vervoer is in Vietnam. Het is goedkoop en we raken geen hele dagen kwijt en het scheelt ons geld voor een nacht slapen in een questhouse. Inmiddels zijn we redelijk gewend aan de hitte, het zweten en zijn we van onze cultuurshock af! De Vietnamezen zijn ontzettend aardige mensen en willen je het graag naar de zin maken.

In Nha Trang hebben we heerlijk even 2 daagjes gerelaxed op het strand, zijn we lekker uit eten geweest en hebben een avondje gepoold. 1 potje duurde voor ons ook zo'n beetje de hele avond, aangezien we er niks van bakken, maar het was wel erg gezellig. Het was ook nog eens Ladies night in deze kroeg, dus we hebben hier natuurlijk flink gebruik gemaakt van de gratis cocktails die ons werden aangeboden. We kwamen hier ook 2 jongens tegen die ons bekend voorkwamen, maar we wisten niet meer waarvan. Dit bleken 2 Nederlandse jongens te zijn die we 3 maanden geleden in Fiji hadden leren kennen! Zo grappig! 1 van de jongens die we in de bus naar Vietnam hadden ontmoet (Taz) is trouwens al deze dagen met ons meegereisd, maar bleef nog een nacht langer in Nha Trang, dus hier hebben we eerst afscheid genomen, maar we hebben hem in Hoi An nog weer even gezien. De busreis van Nha Trang naar Hoi Anwas weer een hel, want wij kunnen echt niet slapen in zo'n bus en ze halen hier ook gewoon in het donker in op kronkelende bergweggetjes waar je helemaal niet kan zien of er tegenliggers aankomen, wat onze gemoedsrust ook niet echt ten goede doet, haha!

's Ochtends vroeg maakten we een stop voor een plaspauze en Suus was erg blij met de vriendelijke Vietnamees die haar wel even de weg wees naar het toilet. Daar echter aangekomen begon hij naar haar borsten te wijzen en zei de hele tijd: 'Okay, okay? Okay, okay?' Eerst begreep ze er niks van en dacht dat er misschien iets op haar shirt zat ofzo, maar toen haar duidelijk werd dat deze viespeuk dacht dat ze de kleren wel even uit zou trekken heeft ze hem er even verbaal van langs gegeven!

Suus heeft in Hoi An in 1 dag een mooi pak op maat laten maken, aangezien Hoi An hier bekend om staat en verder hebben we het stadje bekeken en lekker rustig aan gedaan. De tweede avond hadden we bij ons hotel afgesproken met Taz en vlak voordat we naar het centrum wilden lopen spotte Berdien een stel dat we hadden ontmoet op onze tour in de outback van Australië! We zijn toen met z'n 5en gezellig uit eten geweest wat erg leuk was. We gaan hier trouwens elke dag uit eten, want het kost niks hier! (3 euro per maaltijd ongeveer) Deze avond was het volle maan en daarom was er een soort festival gaande. Er waren allemaal versierde boten in de rivier met traditionele muziek en op straat werden gelukskaarsjes verkocht. Deze kaarsjes werden in papieren bakjes in de rivier gezet en het was een enorm mooi gezicht al die kaarsjes in de rivier. Wij hebben er met ons vijven ook 2 ingezet, dus we zijn benieuwd...

De volgende bestemming was Hue en daar zijn we nu. We zullen hier 1 nacht blijven en dan gaan we door naar de hoofdstad, Hanoi. Hier willen we waarschijnlijk 2 dagen blijven en ook Sapa staat op ons verlanglijstje. Dit omdat het een ontzettend mooi dorp schijnt te zijn, midden tussen de bergen en rijstvelden en omdat hier nog traditionele bergvolkeren wonen.

Op zaterdag 5 juni op Suus haar 22e verjaardag vliegen we vanaf Hanoi Naar Bangkok en willen we in onze laatste weekjes lekker chillen op de eilanden om onze reis goed af te sluiten!! Daarnaast hopen we nog een aantal dagen te spenderen in Bangkok voordat we naar Londen vliegen.

Inmiddels zijn onze laatste 4 weekjes ingegaan en kijken wij stiekem ook al wel een beetje uit om al onze lieve vrienden en familie weer te zien maar....eerst nog even ENORM genieten hier!!!

Een hele dikke kus vanuit Vietnam!!! Wij houden jullie op de hoogte van onze avonturen.

P.S. Er staan weer nieuwe foto's op onze site : http://s787.photobucket.com/home/berdien-suzanne in het album: South East Asia 1

Jenny

Hoi meisjes,

Wat een verhaal weer!! Jullie maken wat mee zeg!! Ik heb weer genoten van dit verslag! Nou ben ik best wel jaloers op al dat moois wat jullie hebben gezien en nog gaan zien, maar op 1 ding ben ik absoluut niet jaloers; die verzingende hitte!

Geniet van deze laatste 4 weken, maar dat gaat vast wel lukken!
Ik wacht op jullie volgende verslag!!

Heel veel plezier weer en blij voorzichtig he!!!!
Kuzzzzz, Jenny

Annemarie (UMCG)

Hoi Berdien en Suzanne,

Niet te geloven wat jullie allemaal meemaken. Straks wel even afkikken als jullie weer in ons koude landje zijn. Maar met heel veel ervaringen rijker... Geniet nog van deze laatste weken en tot ziens!
Hoi, Annemarie

Eria

Heee meiden!
Woow wat een avonturen weer! Supertof dat jullie alles zo uitgebreid vertellen! Zie het allemaal voor me met de foto's erbij!:D Echt heel leuk!
En heeerlijk SOG-materiaal vooral haha!
Geniet nog lekker van jullie laatste weekjes!! En dan tot gauw @ huize westersingel!!
Liefss xx Eria

/stida

Phoe zeg wat een sensatie. Heel gedurft en ondernemend. Jullie hebben de vietnamoorlog niet meegemaakt, maar in mijn jeugd zag je elke dag de beelden in het journaal en je kon het niet geloven.
Hopelijk hebben jullie de pick-up dames het gevoel gegeven ook iets anders te kunnen doen.
Vr gr Stida