berdien-suzanne.reismee.nl

Pad Thai & Pingpongballen

De avond voor Suusje haar verjaardag heeft Berdien haar verrast met een verjaardagsboodschap met tandpasta op de spiegel van de badkamer! Er stond: Suus 22!! met balonnetjes... Je moet toch wat als je geen slingers en ballonnen hebt!

Op 5 juni, Suzanne haar 22e verjaardag, zijn we aangekomen in Bangkok. Hier hebben we een goedkoop guesthouse opgezocht waar het matras echt een houten plank was, maarja we zochten wat goedkoops dus we moesten het hier maar mee doen. We hadden allebei erg veel zin in Mac Donalds, na 3 weken lang op rijst en noodles te hebben geleefd, en zijn gelijk op zoek gegaan. Onderweg kwamen we een Thaise jongen tegen die we de weg vroegen, eenmaal gevraagd, werden we overspoeld met informatie met waar we allemaal heen moesten gaan, hoe we daar kwamen en hoeveel alles kostte. Wat bleek nou, het was Boeddha's Birthday die dag en een feestdag voor Thailand! Alle tempels waren gratis die dag en hij heeft dan ook een prive tuktukje voor ons geregeld voor 10 Baht (0,25 cent) die ons natuurlijk als eerste naar de MAC bracht en daarna de hele middag naar allerlei tempels heeft gebracht. Het was erg leuk om alle tempels te zien, maar na een paar uur waren we toch wel tempelmoe en een beetje moe van het vroege opstaan die dag, dus zijn we terug gegaan en even een slaapje gedaan. 's Avonds zijn we eerst lekker uiteten geweest en daarna het nachtleven van Thailand onveilig gemaakt. We zijn naar een club geweest die Gazebo heet en hebben daar lekker een paar Cosmopolitans gedronken en geproost op Suus haar 22e verjaardag!

De volgende dag hebben we wat rondgelopen op Koh San Road en 's avonds hebben we de nachtbus gepakt naar het eiland Koh Tao. Hiervoor moesten we eerst 8 uur in de bus en dan nog 2,5 uur met de boot. Dus 's avonds in de bus gestapt die in het begin na 5 min rijden wel een uur heeft stilgestaan...logisch dat alle ritten hier zo lang duren! Vervolgens werden we midden in de nacht om 3 uur ergens gedropt en moesten we maar afwachten wanneer de volgende bus zou komen die ons naar de haven zou brengen. Gelukkig waren hier nog meer mensen aan het wachten. Het is zo grappig hier, er wordt je echt niks verteld als je ergens in the middle of nowhere wordt gedropt, je moet gewoon afwachten en wat er komt en dan zie je wel weer! Maar het komt altijd goed dus dat is fijn!

Eenmaal aangekomen in Koh Tao hebben we een geschikt resort gevonden waar Suzanne haar duikbrevet kon gaan halen en Berdien lekker mee kon genieten van de gratis overnachtingen die we erbij kregen! De eerste dag moesten we weer bijkomen van de reis en de volgende dag is Suzanne gestart met haar duiklessen. De 1e dag moest ze een film kijken en papierwerk invullen, de 2e dag moest ze beginnen met de theorie en de basistechnieken leren van het duiken in het zwembad. De 3e dag theorie en het examen en voor het eerst duiken in zee. Op deze dag heeft ze 2 duiken gedaan op 12 meter diepte en de laatste dag nog 2 duiken op 18 meter diep. Hierna kreeg ze haar Padi (naja een kopie, het origineel wordt naar huis verzonden) en duiken op 18 meter diepte. Dit ging Suzanne allemaal erg goed af en ze vond het echt hartstikke leuk! Ze kletste dan ook Berdien de oren van de kop met wat ze allemaal had geleerd en gezien, maar dat vond Berdien alleen maar leuk om te horen! De laatste dag van het duiken was er een cameraploeg mee en die heeft een hele leuke film gemaakt die we op de laatste avond hebben gekeken. Deze dvd kon je natuurlijk kopen als een souvenir en toen wij de prijs hoorden, dachten dat is toch een schijntje van een cent. De duikinstructeur zei namelijk 17 50, dus zoals wij in Nederland gewend zijn, dachten wij dat het 17,50 Baht was..Dat is echt maar 0,50 eurocent ofzo, dus dat was ook wel een beetje aan de goedkope kant. Maar wij waren een beetje in een jolige bui en hebben de boodschap niet helemaal goed meegekregen dus eenmaal bij het uitchecken van het hotel, moest Suus 1750 Baht betalen voor de dvd. Dat is dus gewoon 45 euro!!!! Dat kon toch echt niet de bedoeling zijn, dus dit heeft Suus maar gecanceld maar moest toch nog 500 Baht betalen....maar Suusje had natuurlijk de dvd nog lekker in haar tas want die hadden ze niet teruggevraagd! Dus was al met al toch een leuk souvenirtje voor 12,50 euro uiteindelijk haha!!!! 's Avonds hadden we een feestje en dat was erg gezellig. We hebben lekker gedanst en uit buckets gedronken van jan en alleman! hahaha...Er waren 2 duikinstructeuren Nederlands en 1 duikinstructeur was Engels, deze man was overigens al 40 jaar maar zag er totaal niet zo oud. Het geinige was dan ook dat deze goeduitziende oude man een oogje had op Suzanne..en haar aan het einde van de avond een uitnodiging aanbood..Hij gaf haar zijn adres en zei dat de deur open stond als ze langs wilde komen...hahaha nou dit heeft ze natuurlijk echt niet gedaan maar wij lagen helemaal in een deuk!!!! eeeeeeuuhhhh, nee bedankt!!

Berdien heeft op Koh Tao lekker een beetje uitgeslapen en heerlijk op het strand gelegen. Het was zo fijn om na al dat gereis een kleine week op dezelfde plek te verblijven, want het gesleep met die dikke tassen zijn we inmiddels goed zat! Elke avond hebben lekker wat gegeten en gedronken bij gezellige eettentjes aan zee.

Op zaterdag hadden we besloten de nachtboot te nemen naar Koh Phi Phi waar we dan samen nog lekker een week konden genieten van de zon! Om daar te komen gingen we eerst om 9 uur p.m met de nachtboot naar Suratthani waar we om half 6 's ochtends aankwamen. Vervolgens moesten we een dik uur wachten om de bus te nemen naar Krabi waar we de boot konden nemen naar Phi Phi. Uiteindelijk kwamen we daar om 12 uur 's middags aan. Maandagavond was het zover en moest Nederland tegen Denemarken spelen. Hiervoor hebben wij 's middags dan nog even een mooie oranje haarband gekocht en zijn we 's avonds naar de sportbar gegaan om Nederland naar de overwinning te schreeuwen. Deze bar zat echt vol met Nederlanders en dat was echt enorm gezellig. Uiteindelijk gewonnen dus dik feest! Er waren ook nog een paar Denen maar die werden naarmate de wedstrijd vorderde wel erg stil..haha!

De volgende dag zijn we naar Long Beach gelopen, dit had een Nederlands stel die avond ervoor ons aanbevolen aangezien dit een heel mooi strand moet zijn. Zij vertelden ons dat het ongeveer 15 min lopen was, maar dit was toch echt wel bijna een half uur en dan ook nog door de jungle klauteren in 37 graden... Maar eenmaal aangekomen was het wel echt een mooi strand waar we lekker hebben gerelaxed. Terugreis hebben we toch maar een longtail boot teruggenomen zodat we niet weer dat hele stuk moesten lopen. Die avond zijn we naar een Reggae bar geweest waar je in het midden van de bar een boxring hebt. De hele avond lopen er mensen rond die vragen of je met elkaar wil vechten voor een gratis bucket. Nou is zo'n gratis bucket wel erg lekker, maar het feit om daar een beetje tegen te elkaar te gaan vechten vonden wij maar niks.. In het begin waren er nog geen vrijwilligers maar naarmate de avond vorderde en iedereen wat meer drank op had, kan het feest beginnen! Er waren 2 jongens die gingen vechten waarvan de ander gelijk al een enorme bloedneus had en waarna ze ook best snel gestopt zijn, aangezien het bloed overal zat..getver! Daarna waren er ook nog meisjes die elkaar te lijf gingen maar dit ging er niet zo ruig aan toe als bij de jongens. Wel waren er 2 meiden die elkaar niet te lijf gingen maar probeerden om elkaar uit te kleden voor de ogen van het publiek...haha dit was enorm grappig!

De volgende dag toen we wederom op het strand lagen ( dat deden we echt elke dag) kwamen we 'hoe toevallig' een stel tegen waar we samen mee met de Oz Experience bus hebben gereist en op dezelfde plekken zijn verbleven in Australie! Zij hebben de hele middag met ons op het strand gelegen en 's avonds zijn we samen uiteten geweest en hebben we bijgekletst over onze reizen. Het is keer op keer weer zo leuk om mensen tegen te komen waar je gewoon 6 week daarvoor mee samen hebt gereist in Australie. Dan die jongens uit Fiji die we tegenkwamen in Vietnam, die hadden we 16 week geleden daarvoor gezien en zo kom je ze dan gewoon weer tegen op een heel andere plek..echt onzettend leuk!

We hebben ook nog een enorme vuurshow gezien op het strand waarbij ze met stokken en kettingen met vuur zwaaien. Ook kun je limbo dansen onder een in vuur gestoken touw en door een brandende hoepel duiken..en dat alles natuurlijk weer voor een gratis bucket!!! hihi.. Na de show hebben we lekker op het strand gedanst. Dat was alweer onze laatste avond op Koh Phi Phi...helaas!!

Koh Phi Phi is trouwens het eiland waar alles op de fiets wordt gedaan of met grote karren en als ze er langs willen, roepen ze 'PHI PHI', daarnaast lopen er allemaal katten rond met halve/afgebroken staarten, roggelen en boeren alle mensen er lekker op los en zijn slippers het voornaamste roofgoed! haha..maar ondanks dat is het een heerlijk eiland waar je lekker in de bloedhete zon kan liggen, heerlijk uiteten kan bij restaurantjes aan zee en gezellig wat kan drinken in barren op straat of op het strand! Op zaterdag was onze strandvakantie afgelopen en zijn we met de boot en voor GELUKKIG de allerlaatse keer met de nachtbus terug naar Bangkok gegaan. Hierdoor mistten we de wedstrijd van Nederland tegen Japan maar gelukkig heeft Linnie ons gelijk op de hoogte gebracht waarna wij onze blijdschap even hebben laten merken in de bus!

Eenmaal aangekomen in Bangkok zijn we naar een hotelletje gegaan waar we eerst in bed zijn gekropen. Toen we 's middags onze tassen opendeden viel het Berdien op dat haar ritsen ander stonden dan dat ze dit zelf altijd doet (voor wie Berdien goed kent klinkt dit niet zo raar, voor wie haar minder goed kent, ja ze heeft zo haar eigenaardigheden ;-)) Na nader onderzoek bleken er 2 armbanden, make-up en geld, wat ze uit alle landen had verzameld, gestolen te zijn. Wat nog wel het aller vreemdst was, was dat er een cameraoplader van Nikon in 1 van haar vakjes zat, die niet van ons is!!! Hierna heeft ze haar hele tas dus maar leeggehaald om zeker te weten dat er geen andere rare dingen ingestopt waren en dat zat gelukkig allemaal goed. Natuurlijk vond ze het erg vervelend, maar er was niets van hele grote waarde weg. Toen Suzanne haar tas checkte bleek er echter een horloge van 300 euro foetsie te zijn!! Echt zwaaaarrr balen!!! Maarja ook wel een beetje onze eigen schuld, want we zijn misschien toch wat te naief geweest, door zulke spullen gewoon in die tas te laten. We hebben echt geen idee wanneer het gebeurt is, maajar er is nu ook niks meer aan te doen.. Uiteraard aangifte gedaan.

In Bangkok hebben wij nog een tour gedaan naar the floating market en naar the tiger temples. Hier zijn we met tijgers op de foto geweest die er wel erg sloom bij liggen, of dit nou van de hitte is of dat ze gedrogeerd zijn..geen idee! Daarnaast hebben we even lekker goedkoop geshopt en hebben ons op ons laatste dagje heerlijk laten verwennen met een olie massage, een pedicure en een manicure!! Ook hebben we onze voetjes laten bevreten door honderden visjes die alle dode huid van je voeten halen..

Vannacht vliegen we om 00.25 uur naar Londen en zullen na dik 12 uur vliegen daar aankomen om ongeveer 6.25 uur en gaan wij nog een paar gezellige dagen hebben bij Suus haar familie!!

Er staan ook weer nieuwe foto's online op:

Tot zondag Nederland!!!!!!!!! Zin in!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!

Dikke kus Suus & Betsie!!!

Esther

Hey meiden!

Klinkt echt super jullie verhalen!!! geniet er nog even van!
Liefs Esther