berdien-suzanne.reismee.nl

Kiwi Adventure Part II

Allereerst even een wat vervelende mededeling. Aangezien we in Nieuw Zeeland 24 uur per dag wel heel erg bij elkaar op de lip zaten in ons kleine campertje ging het vaak niet zo goed tussen ons. Hierdoor hebben we besloten om apart verder te reizen.. 1 april kikker in je bil!!!! Haha nee hoor het gaat verbazingwekkend goed en we laten elkaar echt niet in de steek! Nu over naar ‘de orde van de dag’, ahum ahum. We hebben weer ongelooflijk veel meegemaakt, dus bereid jullie maar voor op een mega lang verhaal!

Toen we uit Nelson weggingen zijn we naar Motueka gereden, want dit ligt vlakbij het Abel Tasman National Park. Onderweg begon er zo nu en dan een lampje op het dashboard te branden. Aangezien we dit af en toe begon te flikkeren, konden we niet goed zien wat het was. Bij een tankstation zijn we gestopt om hulp te vragen en omdat we geen flauw benul hadden wat dit lampje betekent, hebben zo goed mogelijk geprobeerd dit symbool na te tekenen. Na het tekenen lagen we in deuk, want de tekening leek toch echt op een circustent, maar het bleek de radiator te zijn ( wat een slimme vrachtwagenchaffeur ons kon vertellen). Deze beste man heeft dan ook even de radiator van nieuw water voorzien, voordat we weer de pech hadden dat onze camper begon te koken....Uiteindelijk een 'wild' slaapplek gevonden, waarvan de politie ons even later erop attendeerde dat er toch wel veel dronken jeugd kon zijn die dan heel gezellig tegen je bus gaan aanduwen, ramen stuk gooien en schreeuwen! Hier hadden we echt geen zin in en zijn we naar een plekje, dat ons geadviseerd werd door de politieman, gereden vlakbij een haventje.

De volgende morgen zijn we op tijd naar Kaiteriteri (ofzo iets) gereden, want de plaatsnamen zijn erg moeilijk om uit te spreken en lijken allemaal op elkaar. Van hieruit hebben we een watertaxi genomen waarmee we eerst 3 uur gingen varen langs de kust van het AB National Park, waar we ook de kans hadden om dolfijnen te spotten, maar dit zat er voor ons NATUURLIJK weer NIET in!! Toen we gedropt werden op Bark Bay, hebben we vanaf daar een hike gedaan van 7,5 km. Hier staat normaal 2,5 uur voor, maar wij 'de allerbeste hikers' hebben het in 1,5 uur klaargespeeld (incl. een pauze van 15 minuten), hoe fanatiek is dat?!! Onderweg kwamen we over een swing bridge, wat nog wel aardig wiebelig was, maar wel erg mooi om te zien en om over heen te lopen! Eenmaal weer aangekomen op het vaste land, zijn we een camping opgesneakt om daar even een lekkere warme douche te nemen, aangezien het alweer 2 dagen geleden was... We hebben weer op dezelfde plek overnacht, dus in Motueka, omdat Suzanne daar een skydive ging doen de volgende morgen om 10 uur...VETTT!!!

De volgende dag dus op tijd richting het vliegveldje gereden om daar vanaf 4 km hoogte uit een vliegtuigje te springen. Berdien vond dit nog spannender dan Suzanne zelf...die er erg nuchter onder was. Eenmaal instructies gehad te hebben, het mooie vliegpakje aan te hebben en kennis gemaakt te hebben met haar tandemmate (een oudere man met een bos vol dreadlocks), die haar de hele tijd 'chickie' noemde, was Suzanne 'ready for take off'!!! Ook ging er een cameraman mee, die een super mooi en leuk fimpje heeft gemaakt en ook 100 foto's! Suzanne vond het echt veel minder scary dan verwacht en eenmaal er uitgesprongen, duurde het 10 seconden voordat zij met 200 km/uur naar beneden sodemieterde, wat uiteindelijk een vrije val was van 50 seconden. Daarna ging de parachute uit en kon ze al chillende genieten van het mooie uitzicht over het AB National Park, bergen, zee, strand en rivieren. Het was echt een onvergetelijke ervaring en zeker voor herhaling vatbaar!! Berdien heeft alles lekker met beide benen op de grond bekeken en vond het echt super stoer van Suus!!! Misschien zit er nog een klein kansje in dat Berdien het ook gaat doen, maar in ieder geval niet in Nieuw-Zeeland...dus wordt vervolgd...

Dezelfde dag zijn we verder gereden naar Westport waar we eindelijk onze was konden doen na een hele tijd!!! Alles uit de wasmachine gehaald, was het toch allemaal niet zo schoon als wij hoopten (apart) maar goed, we kunnen het er eerst weer mee doen! haha... Daarna een lekkere pizza gegeten in een plaatselijk cafe'tje, waar we voor de zoveelste keer er vanuit gingen dat onze, soms wat 'intieme' gesprekken, niet verstaan konden worden, werden we door 1 van de jongens, waar we natuurlijk net nog over zaten te praten, in het Nederlands gevraagd: 'Zijn de pizza's lekker hier?' Wij met een een kop als een BIET al knikkend het cafe uitgerend!! hahaha...wat een blunder!

Daarna doorgereden naar Punakaiki, waar we de Pancakerocks hebben bekeken, waar we nog net niet vanaf zijn gewaaid! Deze dag begon namelijk met heel veel wind en regen! Van daaruit naar het plaatsje Franz Jozef gegaan, waar we lekker illegaal op een powered campsite zijn gaan staan. Dit hebben voor elkaar gekregen, doordat Berdien eerst de camping is opgelopen, om zogenaamd een kijkje te nemen en ondertussen reserveerde Suzanne een plekje voor 1 camper en 1 persoon, wat ons toch weer 17,50 dollar scheelde!! De volgende dag hebben we de Franz Jozef Glacier beklommen. We wilden deze hike heel graag doen, maar de dag voordat wij het wilde gaan doen was gecanceld, vanwege het slechte weer en dus zaten we in de stress!!!! Gelukkig ging het gewoon door! Deze hike duurde 8 uur in totaal (12 km), waarvan we 5,5 uur op het ijs hebben geklommen en geklauterd, maar wel de hele dag in de regen, hiep hoi..Aan het begin hadden we van de organisatie een regenpak, boots, spikes voor onder je schoenen, handschoenen en een muts gekregen, dus die regen mocht de DIKKE pret niet drukken. We werden in groepen verdeeld wat nog enorm veel tijd in beslag nam, omdat iedereen graag bij onze gids 'Jase' wilde en wij natuurlijk ook! Al met al is er toch maar iemand uit zichzelf opgestapt...zodat wij lekker met deze leuke gids meekonden..hihi! Jase hakte voor ons iedere keer het pad door het ijs, zodat wij veilig erover en doorheen konden lopen. We zijn door gleuven in het blauwe ijs gelopen, echt supermooi om mee te maken. Deze gletsjer is overigens heel bijzonder vanwege het feit dat hij uitloopt in het regenwoud, omdat dit dus best wel een warm gebied is, verschuift deze gletsjer elke dag 4-5 meter. Wij waren 'natuurlijk' weer de gangmakers van de groep en hadden de grootste lol met onze gids, terwijl de andere dooie pieren er maar wat achteraan liepen! Kortom een enorm mooie en gave ervaring!

Na deze barre tocht zijn we doorgereden naar Lake Matheson, waar we de volgende dag omheen hebben gewandeld. In dit meer kun je de weerspiegeling van Mount Cook zien, maar omdat het bij ons bewolkt was, was dit niet mogelijk..helaas. Daarna zijn we doorgereden naar Wanaka, waar we naar de cinema 'Paradiso' zijn geweest. Dit is een bioscoopje die er uit ziet als een gewone gezellige woonkamer met allemaal lekkere hangstoelen, banken, vliegtuigstoelen, kussens en waar ook nog een auto in stond, waar je ook in kon zitten. We hebben de film 'Invictus' gezien. Wij dachten daarna leuk aan het meer te kamperen, ondanks dat er met KOEIEletters stond, dat dit niet mocht, maar wij wilden de gok wel wagen aangezien er nog een paar stonden...Resultaat: Om half 5 's nachts werden wij uit ons bed getrommeld door de security guard, die ons vertelde dat de politie hem achtervolde en wij kans maakten op een boete van 500 dollar!! Dit kon niet de bedoeling zijn en weg waren wij!

Na onze nachtelijke break en een klein slaapje erna, zijn wij naar Queenstown gereden. Eerder op onze reis hadden we de tip gekregen om in Queenstown een fergburger te eten. Dit is een hamburger van ongeveer 20 cm doorsnee en die hebben we natuurlijk geprobeerd! Jammie!! Daarna zijn we met een gondel de berg omhoog gegaan (Berdien dacht dat dit zo’n bootje zou zijn, lekker blond), waardoor je een heel mooi uitzicht had over Queenstown. Eenmaal boven hebben we in een luge (soort van kart zonder motor) rondgescheurd! Na deze sjeespartij zijn we richting Mount Cook gereden en zijn we gestopt in Twizel waar we hebben gekampeerd op de parkeerplaats van de shoppingmall.

De volgende dag zijn we doorgereden naar Mount Cook, waar we de Hooker Valley Hike hebben gedaan, alleen Suusje was niet zo lekker en moest voortijdig de hike beëindigen. Berdien heeft de hike uitgelopen en zag in het meer ijsschotsen staan die nog aan het smelten waren, heel mooi! Na deze hike zijn we doorgereden naar Lake Tekapo waar je een hele mooie sterrenhemel moet kunnen zien, die we door de bewolking niet zo goed konden bewonderen. Leve de herfst hier in Nieuw-Zeeland! We hebben overnacht op een camping aan het meer, waar we lekker niet voor hebben betaald, omdat je het geld in een brievenbus moest doen, wat wij wel best vonden!..erg he?!.... Hier waren wel toiletten, maar dit waren gaten in 1 of andere bak waar je boven moet hangen, dus gingen we vlak voor het slapen gaan, gewoon ff een plasje doen naast de auto, met als gevolg dat het bij Suzanne door de stenen net zo hard weer omhoog kletterde tegen haar broekspijpen aan! Mmmmm, wat is kamperen toch fijn!! Berdien ging daarna lekker veilig in het gras, want het was haar namelijk ook al een keer overkomen...hahaha..(Sorry voor deze wat vunzige details, maar we dachten dat jullie er vast net zo hard om konden lachen als wij!)

De volgende morgen hebben we even rustig aan gedaan en zijn toen naar Christchurch gereden, waar we hebben overnacht op een holidaypark, aangezien we inmiddels alweer bijna 3 dagen niet hadden gedoucht en ons haar wel erg ruig, wild en vet op de kop zat!...hahaha!! We hebben het er maar even van genomen en hebben zowel 's avonds als de volgende ochtend lekker lang en warm gedoucht. Ook hebben we nog even ons wasje gedraaid en klaar waren wij om onze (helaas) laatste paar dagen Nieuw-Zeeland te gaan meemaken.

We zijn vanaf Christchurch doorgereden naar Kaikoura, waar we een whale watching tour wilden doen. Deze hadden we geboekt voor de volgende dag, dus wij hadden er helemaal zin in!! Toen wij de volgende ochtend naar het kantoor van dat bedrijf reden viel het ons al op dat de zee best ruig was, maar wij dachten er verder niet zoveel van. Helaas was de whale watch maatschappij iets meer onder de indruk en alle tours van die dag waren dan ook gecanceld! Natuurlijk een vette domper, maar we hadden nog een beetje speling in onze tijdsplanning, dus hebben maar een tour voor de dag erna geboekt. Op hoop van zegen!! Gelukkig was er die ochtend geen wolkje aan de lucht en ging alles gewoon door! We hebben 2 keer een walvis gezien, maar het was wel beide keren dezelfde. Deze Spermwhales zijn namelijk zo’n 5 tot 10 minuten een de oppervlakte en duiken dan weer onder, om zo’n 3 kwartier lang heel diep te duiken. Het was echt super gaaf en het ruige ritje meer dan waard. De meeste mensen op de boot waren namelijk hondsberoerd en overal waar je keek zaten mensen met hun gezicht in de kotszakjes gedoken. (De sloep zat eronder en die jongens zouden hozen!) Berdien heeft zich heel lang goed gehouden, maar moest er op den duur ook aan geloven. Ondanks dat heeft ze gelukkig wel alles meegekregen, wat niet iedereen kon zeggen. Suzanne was 1 van de weinigen die zich op en top voelden, dus zit nu na te denken over een carrière in de scheepvaart of iets dergelijks. Ook hebben we nog heel veel Dusky Dolphins gezien! Het waren er wel ongeveer 100 en ze waren allemaal om onze boot aan het zwemmen en springen!! Zoooo gaaf!

Nadat we weer met beide benen op het vaste land stonden en Berdien haar tandjes even had gepoetst zijn we naar Hanmer Springs gereden, deze plaats staat bekend om de thermal pools & spa. Dus hier hebben we de hele middag lekker in gebadderd. (Een fijne bijkomstigheid was dat we hier na 2 dagen weer lekker een douche konden nemen) Na ons Wildlife avontuur smaakte dat naar meer en zijn we naar Akaroa gereden om daar de volgende dag met Hector dolfijnen te zwemmen. Helaas dachten de dolfijnen hier anders over! We hebben er wel een aantal gezien, maar ze waren waarschijnlijk aan het eten en schonken absoluut geen aandacht aan ons. We zijn dus ook niet eens het water in geweest. We hebben wel een klein deel van het bedrag terug gekregen en we hebben de kleinste en meest zeldzame dolfijnen gezien, maar toch flink balen!

Nu zijn we alweer in Christchurch waar we nog wat dingetjes hebben geregeld, wat rondgekeken en vooral even lekker van het weer hebben genoten, want het is hier nu zo’n 25 graden! Dat is de laatste 2 weken ook wel eens anders geweest! Vrijdag 2 april (voor jullie donderdagnacht) vliegen we naar Sydney om daar weer een nieuw avontuur te beginnen. Nieuw Zeeland heeft wel echt onze hartjes gestolen!

Het landschap is echt betoverend en gaat van rollende, groene heuvels en regenwoud naar majestueuze bergen met besneeuwde toppen en diep blauwe meren. Ook is ons campertje (we hebben hem Keessie genoemd) echt prima bevallen! We hebben aardig wat kilometers met hem afgelegd (zo’n 5000) en het was voor ons de ideale manier om NZ te verkennen. Wat we hierdoor ook hebben meegekregen zijn de duizenden possums (soort van kruising tussen een wasbeer en een grote rat) die hier plat op de weg liggen. Beetje jammer. NZ staat zoals jullie vast weten bekend om het grote aantal schapen, maar wij denken dat ze dat hebben verward met stieren, want die zijn hier in overvloed en we hebben amper een schaap gezien!

Voor nu sluiten we onze Kiwi experience af en verheugen we ons erop om Oz onveilig te maken!! Als herinnering ook nog weer even het linkje naar ons nieuwe fotoalbumwaar nu weer 186 nieuwe foto's op staan!

Dikke kus Suus en Betsie!!

Nina

Wat weer een mooi verhaal van jullie!! Lekker niet betalen voor een campingplekje...puik werk!!!
Veel plezier in Australië en we drinken er vanavond wel een paar op jullie.. Linda, Linda en ik gaan namelijk stappuh!!!!
Kus Nina

Alie

Man, wat weer een prachtig verhaal en foto's!!
Ik wil ook!!!!!!!!!!!
Vooral die tocht door het ijs, wat een prachtig gezicht!
Leuke gids trouwens.
Veel plezier in Australie en doe de groeten aan Adrian en Amanda.
p.s. Let op de tolwegen. Heb hieral een aardige boete voor jullie liggen! ha, ha

Dikke kus,
mam

Jenny

Dames; ik heb genoten van dit lange verhaal van jullie!
Wat maken jullie enorm veel mee en wat een onuitwisbare indrukken doen jullie op! Om jaloers op te worden!!
En nu op naar Sydney!! Ik kan bijna niet wachten tot jullie daarover vertellen hier!!!
Geniet meisjes!!! Maar ik geloof dat dat wel goed zit!!!
Een hele goede reis naar Australie en een schitterend verblijf gewenst daar!!

Liefs en kuzzzzzzzz,
Jenny

Amanda

Hee Berdien,

Super verhaal. Jullie maken leuke dingen mee!!
Iris Lindeboom zit nu ook in Australie!! Volgens mij ook in Sydney, maar dat weet ik niet zeker.

Geniet lekker! Liefds

Caro & Rene

Wat weer aan gaaf verhaal!! Lekker genieten daar!!!
Kusss

Rutger,Prisciila,Winston,Thijmen en Dylana

Hoi Berdien en Suzanne,

Super wat jullie allemaal zien en geniet ervan.....
Leuk dat jullie veel vertellen over de dingen wat jullie meemaken als je het leest lijkt het allemaal ook zo echt, we zien alles in plaatjes! hahaha we hebben daarom ook vaak lol om jullie.

Hier gaat alles goed en hebben vanochtend een paasontbijtje gehad. Daarna zijn we aan het eieren schilderen geblazen en ze daarna verstopt..... Wat hadden de kinderen een lol. Straks gaan we naar opa en oma Sijtsema en Marjon even een paasbezoekje brengen..........

Wij wensen jullie een leuke verdere reis, voorzichtig zijn (en geen boetes meer maken! hahaha)en we blijven jullie volgen en kijken uit op nieuw avontuur....

Groetjes Familie Sijtsema

Marjon

Hee toppertjes van me!

Het was super om jullie even "live" te zien en te spreken. Het voelt dan alsof jullie heel dichtbij zijn! Mooi medium skype! Wil jullie nog even heel veel plezier wensen met jullie bustrip nu langs de oostkust!
Kijk weer uit naar het volgende verhaal, take care.

Dikke kus Marjon